logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Renault Twingo E-Tech Electric

6 november 2025 Nieuwe elektrische Twingo: betaalbare, vrolijke en slimme auto

De nieuwe Twingo is een elektrische stadsauto voor minder dan 20.000 euro. Met veel slimme gebruiksmogelijkheden en een actieradius van 263 kilometer wordt het ongetwijfeld een populaire auto. Zomer 2026 is hij in Nederland verkrijgbaar.

Retro doet het goed

Renault heeft helemaal zijn draai gevonden met modellen die zijn geïnspireerd op auto’s uit het rijke verleden van het Franse merk. Neem de Renault 4 en vooral ook die fraaie Renault 5 – de Auto van het Jaar 2025. De huidige versies daarvan zijn een stevige en herkenbare knipoog naar het verleden. Alleen zou je er bij de Renault 4 en 5 over kunnen twisten of kopers van een jaar of dertig – toch wel de doelgroep voor de 4 en de 5 - die oude versies überhaupt kennen.

De kans is in elk geval groot dat zij wél de oer-Twingo kennen. Daarvan stamt het eerste – en in onze ogen ook verreweg het leukste – model uit 1993. Deze nieuwe Twingo E-Tech Electric moet het succes van dat oermodel weer voortzetten. Wat uiterlijk betreft heeft ie in elk geval de juiste aantrekkingskracht. Hij kijkt blij de wereld in én hij lijkt écht op de oude Twingo, met dien verstande dat hij nu vijf deuren heeft in plaats van drie.

Als krachtbron doet een 60 kW sterke elektromotor (82 pk) dienst die is gekoppeld aan een 27,5 kWh grote batterij. Volgens Renault kun je er 263 km ver mee kopen op een lading stroom. Meer dan genoeg voor stadsgebruik, waar deze auto natuurlijk primair voor is bedoeld. De batterij is van het type LFP en dus gemaakt van Lithium- IJzerfosfaat. Er is met andere woorden geen kobalt en nikkel gebruikt.

Laden en thuisbatterij

Standaard laadt de Twingo E-Tech Electric met één fase. Dan is de auto in 4 uur van 10 procent leeg weer 100 procent vol. Je kan ook het Advanced Charge pakket kopen. Dan krijg je een 11 kW boordlader die met 3 fasen laadt. En dan kan je tevens snelladen met 50 kW. Aan een publieke paal kost laden dan 2,5 uur en aan een snellaadpaal een half uurtje van 10 procent leeg naar 80 procent vol.

Kies je voor Advanced Charge dan heb je tevens de mogelijkheid om huishoudelijke apparaten van 230 Volt aan te sluiten op de auto. En dan is de Twingo E-Tech Electric in staat ook stroom terug te geven aan het net en dus dienst te doen als thuisbatterij. Overigens is daarvoor momenteel nog geen infrastructuur.

4 kleuren en 2 wielen

De instapversie is de Evolution, maar kies je voor de Techno-uitvoering dan heb je de beschikking over one pedal drive en kun je de mate van regenereren met flippers aan het stuurwiel beïnvloeden. Dit systeem kennen we van de Renault 4. In de Evolution heb je alleen een zogeheten Brake-stand die extra regenereert.

De Twingo e-Tech Electric komt er in vier kleuren: Rood, Geel, Zwart en dit Groen – de kleur die ook de conceptar uit 2013 had. Standaard staat de Twingo E-Tech Electric op 16 inch wielen met wieldoppen, maar je kunt ook 18 inch lichtmetaal bestellen [shot]. De diverse wielen hebben de naam van ouderwetse kinderspelletjes zoals Mikado en Diabolo.

Gevoel van ruimte

Wordt dit dan de Renault waarin de jonge mama’s en papa’s hun kinderen weer naar de voetbaltraining brengen en de boodschappen mee gaan doen? Qua binnenruimte moet dat wel lukken. Net als het oude model heb je ook hier weer dat gevoel van ruimte, wat mede is te danken aan de verschuifbare achterstoelen en aan het glazen dak. Met de achterstoelen op z’n plek kunnen ook lange pubers hier prima zitten; er is verassend veel hoofd- en beenruimte. Mede doordat je de achterbankleuningen kunt verstellen.

De achterklep zwaait lekker ver open. Je kunt de achterbank in twee delen verschuiven en in delen wegklappen. Klap je alles weg dan ontstaat er een ruimte van 1.000 liter. Met de bank op z’n plek is er maximaal 360 liter – als je de achterbank 17 cm naar voren schuift. Er zit in de vloer een vak voor de laadkabel met een klep die in tweeën is gedeeld zodat je ook bij de kabel kan als er wat bagage in de achterbak ligt.

Praten met de auto

Ook handig: je kunt de rechter voorstoelleuning helemaal plat leggen om lange spullen te vervoeren. Er passen dan spullen in met een lengte van maximaal 2 meter. Verder zegt Renault dat er in totaal 19 liter aan bakjes en vakjes is om spullen in op te bergen. Als accessoires zijn er zogeheten YouClip spullen. Dat zijn haakjes, kleine lampjes etc. die je op diverse plekken in de auto kunt klikken. Op alle versies is Android Auto en Apple Carplay standaard – wat fijn is.

Het dashboard lijkt helemaal niet op dat van de oude Twingo – hoewel Renault zegt van wel. Je krijgt altijd een 7-inch scherm als instrumentarium en een 10 inch infotainmentscherm. Dat was bij de oude toch echt heel anders. De auto heeft een soort van interactieve co-piloot in de vorm van een Avatar, die Reno heet. Hij reageert op spraakopdrachten maar kan bijvoorbeeld ook voorstellen om de ontwaseming aan te zetten omdat de voorruit beslaat. Maar je kan ook aan ‘m vragen hoe je de bandenspanning moet controleren.